Forskning

3. Kemiska sektionen
  4. Forskning
Arrhe

Kemister belönas av Kungliga Vetenskapsakademin

Kungliga Vetenskapsakademin (KVA) har belönat sju verksamma forskare för deras arbeten inom fysik, kemi, medicin och ekonomiska vetenskaper samt för insatser som främjat svensk forskning.  Tre av dessa kommer från Kemiska sektionen och alla är verksamma vid Institution för biokemi och biofysik.

jordglob i händer

Nytt centrum stärker forskning inom hållbar kemi

Ett nytt centrum ska synliggöra och utveckla forskning och utbildning inom hållbar kemi vid Stockholms universitet. Hit kommer även forskning utanför Kemisektionen samt aktörer utanför universitetet att knytas.

skott i hand

Hur Stockholms universitet tacklar klimatkrisen: Från AI till grön kemi

Forskare vid Stockholms universitet fokuserar på många utmaningar som är relaterade till den pågående klimatkrisen och en mer hållbar framtid. The Local har intervjuat tre av våra forskare, om deras arbete, oro och förhoppningar.

Foto: Dan Sjöstrand

Förståelse av cellens energifabriker kan bidra till utveckling av nya läkemedel

Forskare från insitutionen för biokemi och biofysik vill förstå processer in i minsta detalj som är centrala för allt levande.  Kunskapen om dessa fabriker och dess maskiner kan leda till att nya läkemedel, mot exempelvis tuberkulos kan komma att utvecklas.

Gunnar von Heijne

”Att få jobba inom en Nobelkommittén är nog bland det bästa man kan få vara med om"

Gunnar von Heijne är en av Sveriges mest citerade forskare inom området biokemi och är känd för sin forskning om membranproteiner. Han har även varit ledamot och ordförande i Nobelkommittén för kemi. Allt började med en inspirerande kemilärare på gymnasiet.

fiberforskning

Små träfibrer skapar nästa generation hållbara isoleringsmaterial

Att tillsätta lite vatten till träbaserat nanoskum gör att materialet blir superisolerande. Det var ett överraskande resultat för materialforskare vid universitetet, som nyligen fick sin upptäckt publicerad i tidskriften Matter.

Astrid Gräslund

”Forskning när den är som bäst är att komma på något nytt – ett samband ingen vetat om tidigare”

Astrid Gräslund är inte bara en legendarisk forskare inom biofysik – hon blev även den första kvinnliga ledamoten att väljas in i Nobelstiftelsens styrelse.

– Nobelarbetet har varit som en extra guldkant på min forskningstillvaro, säger Astrid.

Lajban, Lars-Johan Norrby

Lajban, min främsta uppgift som akademisk lärare är att inspirera våra studenter till högre studier

Behovet av nya, unga forskare kommer ständigt att öka! Studera därför kemi på högsta nivå. Det menar docent och tidigare universitetslektor Lars-Johan Norrby. Efter 45 år som lärare och forskare berättar han om spännande upptäckter, varför lärarrollen varit viktigast och hur han fått smeknamnet Lajban.

Britt-Marie Sjöberg

Bitte, jag drivs av en nyfikenhet på hur naturen fungerar

Hon började som receptarie och lärde sig allt om att rulla piller, röra ihop salva och laga julsenap. Därefter blev det studier i genetik med fokus på bananflugor – vilket ledde henne vidare i en forskarbana med genetik och biokemi i kombination. Möt Britt-Marie Sjöberg, den första professorn i molekylärbiologi vid Stockholms universitet.

Mitochondrial complex I

Strukturen av mitokondriens komplex I avslöjar principer för substratreduktion

Komplex I i andningskedjan är en gigantisk redox-driven protonpump som initerar cellandningar i mitokondrier – cellens energifabrik. Rubbningar i komplex Is funktion ligger till grund för hälften av alla mitokondriella sjukdomar, men den molekylära mekanismen är fortfarande en obesvarad bioenergetisk fråga. Forskare vid Institutionen för biokemi och biofysik har tillsammans med forskare vid University of Cambridge löst den första molekylära strukturen av mammalt komplex I från mushjärta med substratliknande inhibitorer bundna i det aktiva sätet. Deras resultat har publicerats i tidskriften Nature Communications.

Tandimplantat

Stockholm Material Hub - skapar framtidens tandvård!

Hur en konstgjord tand ser ut, fungerar samt hur den produceras är en komplex process. Stockholm Material Hub är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan materialkemister, tandläkare och kliniker för att skapa framtidens material för tandimplantat. Professor James Shen, vid institutionen för material- och miljökemi leder samarbetet. Läs mer om samarbetet samt vilka material som kan komma att spela roll för framtidens tandimplantat.

Bild på möss

Anslag från Knut och Alice Wallenberg till forskning om agression

Hur kontrolleras aggression i hjärna och vilka metoder kan vi använda för att påverka den? Det är en fråga som Christian Broberger, professor i neurokemi vid Institutionen för biokemi och biofysik hoppas kunna svara på under ett fem-årigt forskningsprojekt som nu fått ett anslag om 20,4 miljoner sek från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse inom området medicin.

Dag Noréus, professor vid Institutionen för material- och miljökemi. Foto: Niklas Björling

Syrgas förlänger batteriers liv

Forskare vid institutionen för material-och miljökemi har utvecklat en metod för att återvinna gamla batterier vilket kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH). Nu har SVT Nyheter gjort en kort video om upptäckten som publicerats i tidsskriften Molecules.

Återvinningen av laddningsbara hydridbatterier kan bli enklare med en ny metod, enligt en ny studie. Laddningsbara batterier finns av olika sorter, stora som små, och metoden är användbar för alla typer av NiMH-batterier. Foto: Paninastock/Mostphotos

Återvinning av batterier förenklas med ny metod

En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH). Det visar en ny studie av forskare vid Institutionen för material- och miljökemi.

En lösning av formate tillhör de material som testats i projektet.

Nya lösningar för att minska koldioxidutsläpp

För att Sverige ska nå utsatt klimatmål om att bli fossilfritt till 2045 krävs nya, innovativa lösningar. Ett nytt projekt med forskare från bland annat Stockholms universitet ska utveckla gröna katalytiska metoder för att omvandla koldioxid till nya, hållbara material.

Schematic figure of the SARS-CoV-2 entry into the host cell. And how this could be blocked by an antibody binding the spike protein.

Studier av SARS-CoV-2 ytprotein kan leda till nya terapeutiska och diagnostiska antikroppar

Professor Aatto Laksonen vid institutionen för material- och miljökemi har, tillsammans med sin samarbetspartner Fernando Barroso vid University of São Paulo, publicerat en ny artikel i där ytproteinet från SARS-CoV-2 har studerats. Genom in silico modeller så har man bekräftat virusets väg in i värdcellen. Baserat på detta data så har man kunnat föreslå förändringar på terapeutiska antikroppar för att öka affiniteten och specificiteten för SARS-CoV-2. De nya resultaten har publicerats i tidskriften Virus Research.

Mats Nilsson. Photo: Eva Dalin

Mobiltelefoner kan bidra till enkelt virustest

Professor Mats Nilsson vid Stockholms universitet leder ett av de projekt med inriktning på covid-19 som nu får anslag från SciLifeLab samt Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Projektet går ut på att utveckla ett snabbt och enkelt test för virus, där mobiltelefonen kan bli ett viktigt verktyg.

Kristallina strukturer

Nyupptäckt kristallint kalciumfosfat kan leda till innovativa biomedicinska tillämpningar

Forskare vid institutionen för material och miljökemi vid Stockholms universitet har upptäckt en ny medlem av kalciumortofosfatmineralfamiljen. Denna viktiga grupp av biomineraler är en viktig beståndsdel i ben- och tandemaljen, och upptäckten kan led till nya biomedicinska tillämpningar och förbättra förståelsen för biomineraliseringsprocesser. Upptäckten publicerades nyligen i Nature Communications.

Forskare vid institutionen för material- och miljökemi står bakom projektet Stockholm Material Hub.

Forskningsmedel tilldelas Stockholm Material Hub

Vi gratulerar James Shen, Aji Mathew och Mirva Eriksson som fått forskningsmedel från regions Stockholm, för regional utveckling. De tilldelas forskningsmedel för projektet Stockholm Material Hub.

Martin Högbom

Biokemist vid Stockholms universitet ny medlem i KVA

Professor Martin Högbom vid institutionen för biokemi och biofysik är en av Kungliga vetenskapsakademins nya medlemmar.  "Jag blev förvånad och så klart väldigt glad. Kungliga vetenskapsakademin är en nyckelspelare i att stärka forskning i samhället, vilket är viktigare än någonsin" säger han.

Ulrich

Anslag inom Röntgen-Ångström Cluster till forskare

Kemiska sektionen gratulerar Professor Ulrich Häussermann verksam vid Institutionen för material och miljökemi som har beviljats ett anslag från Röntgen-Ångström Cluster för det fyraåriga projektet ”In-situ studier av hydreringsreaktioner vid höga tryck - ett steg mot nya supraledande hydridmaterial?”.

David Drew verksam forskare vid institutionen för biokemi och biofysik har tilldelats Göran Gustafssonspris 2020 i kemi. Foto: Niklas Björling

Göran Gustafssonpriset 2020 i kemi till David Drew

Kemiska sektionen gratulerar David Drew till det prestigefyllda priset från Göran Gustafssons stiftelse i kemi 2020. Kemiska sektionen gratulerar även Hiranya Peiris som tilldelats samma pris i fysik.

David Drew. Foto: Magnus Bergström/Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse

Ny forskning visar hur malariaparasiter tar upp socker

Forskare vid Institutionen för biokemi och biofysik har nu i detalj kunnat visa hur malariaparasiter tar upp socker, en upptäckt som kan leda till bättre läkemedel mot malaria. Forskningen är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Photosystem I from Cyanobacteria

Proteinet som koncentrerar koldioxid från atmosfären i cyanobakterier

Den tre-dimensionella proteinstrukturen på Fotosystem I från cyanobakterier har lösts av forskare vid Institutionen för biokemi och biofysik. I samarbete med forskare från Tyskland och Japan så har man med kombinerat data från cryo-EM, biokemiska experiment och avancerade datasimuleringar för att äntligen kunna studera detta viktiga protein på atomär nivå. Forskningsartikeln är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

I cellen finns mitokondrien. Där bildas cellens energi i form av ATP.

Ultrastrukturer i mitokondrien möjliggör ATP produktion genom kinetisk koppling

Forskare vid Institutionen för biokemi och biofysik har i samarbete med forskare vid Universitetet i Bern samt Max Planck institutet upptäckt hur ultrastrukturer i mitokondrien möjliggör ATP produktion genom kinetisk koppling. De nya resultaten har publicerats i den vetenskapliga tidsskriften Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Rogers

Två världsledande kemister med miljöprofil gästar universitetet

De båda amerikanska forskarna Paul Anastas och Robin D. Rogers har på olika sätt bidragit till det växande intresset för hållbara kemikalier. Under 2019 och 2020 är de gästprofessorer vid Institutionen för material- och miljökemi. Därmed befäster Stockholms universitet sin ledande position inom grön kemi.

Professor Berit Olofsson

Professor elected to the International Advisory Board of Angewandte Chemie

Professor Berit Olofsson at the Department of Organic Chemistry and Dean of the Chemistry Section will be joining the Advisory Board for the peer-reviewed scientific journal Angewandte Chemie.

Respiratory supercomplex from Mycobacterium smegmatis

Finding out more about the cell’s energy factories

New opportunities for the development of drugs against tuberculosis and an increased understanding of how the cell’s energy factory works. These topics are highlighted when Martin Högbom and his research team at the Department of Biochemistry and Biophysics take a closer look at the energy factories in the bacterium Mycobacterium smegmatis.

Anja-Verena Mudring

Stora anslag från Knut och Alice Wallenbergstiftelsen till våra forskare

Vi gratulerar två professorer vid Kemiska Sektionen som fått stora anslag från Knut och Alice Wallenbergstiftelsen för sin spännande och framgångsrika forskning: Professorerna Anja-Verena Mudring och Martin Högbom.

Från akademisk framgång till växande läkemedelsbolag

Xbrane Biopharma är ett lovande bioteknikbolag med rötterna vid Stockholms universitet. Går allt som planerat blir bolagets första läkemedel godkänt 2021. Men hade det inte varit för en ihärdig doktorand hade det kanske aldrig blivit något bolag.

Gunnar von Heijne

Gunnar von Heijne to receive 2020 Anatrace Membrane Protein Award

Gunnar von Heijne, Professor of theoretical chemistry at Stockholm University and Director of the SciLifeLab National Cryo-EM Facility, has been named the recipient of the The Biophysical Society’s 2020 Anatrace Membrane Protein Award.

Micro-crystal 3D electron diffraction

First new protein structure solved using micro-crystal 3D electron diffraction

In collaboration with scientists at the Department of Materials and Environmental Chemistry, the Högbom laboratory at the Department of Biochemistry and Biophysics has solved a new protein structure using a method called micro-crystal 3D electron diffraction, MicroED.

Cryo-EM

SciLifeLab, Stockholm University and AstraZeneca use cryo-EM to advance biomedicine

Department of Biochemistry and Biophysics/SciLifeLab Fellow Alexey Amunts and his team in collaboration with AstraZeneca unravel the molecular details of the extracellular region of the receptor tyrosine kinase RET involved in cell signalling.

Det nyupptäckta nervgiftet som är speciellt inriktat på malariamyggor. Strukturen hos den del av PMP1 som ”känner igen” malariamyggan. Illustration: Geoffrey Masuyer/Stockholms universitet.

Botoxkusin kan minska malaria på miljövänligt sätt

Forskare vid Stockholms och Lunds universitet har tillsammans med forskare från University of California hittat ett nytt toxin selektivt inriktat på malariamyggor. Upptäckten kan leda till nya och miljövänliga sätt att bekämpa malaria. Forskningen presenteras i tidskriften Nature Communications.

Stort forskningsanslag för att utveckla grön kemi

Finansiären Mistra satsar tillsammans med industrin 100 miljoner kronor på forskningsprogrammet SAFECHEM med målet att skapa en hållbar kemiindustri och minska exponeringen av farliga ämnen. Av de parter som ingår tilldelas Stockholms universitet den största summan, cirka 30 miljoner kronor.

Kemiska sektionen

Nytt elektronmikroskop äntligen på plats

Efter en omfattande ombyggnad är äntligen det nya elektronmikroskopet på plats i det gamla biblioteket i Arrheniuslaboratoriet. Med ett traditionellt ljusmikroskop begränsas upplösningen av ljusets våglängd; det räcker bra för att studera till exempel enskilda celler i den mänskliga kroppen, men det är långt ner till en atom eller en molekyl.